sursa foto |
- În mod paradoxal, după ce au suferit un abuz, victimele se simt vinovate. Această vinovăţie diminuează respectul de sine. De ce se confruntă ele cu un asemenea sentiment ciudat?
Problema
este că, pe
de o parte, personalitatea noastră
evoluează,
iar pe
de alta, – păstrează reminescenţe de
infantilism.
De obicei, structurile
de personalitate
infantilă sunt stocate de timpuriu
în sfera emoțională și sfera relațională.
De
aceea, ca şi în copilărie, adultul manifestă de foarte multe ori
o atitudine egocentrică
în
relaţiile sale.
"Eşti
supărat? Ce am mai făcut de data asta?”
- soţia îl întreabă pe soţul său deprimat.
Femeia consideră că numai ea poate să
reprezinte sursa nemulțumirii
soțului său. Ea nu presupune că bărbatul
ar avea motive sau
circumstanțe de altă natură, care îi
provoacă stresul.
Sau
o mamă care, în timp ce îşi
ajută copiii la teme, ţipă furioasă: "Cum
este posibil aşa ceva? De ce nu eşti în stare
să rezolvi un exerciţiu atât de simplu?". În situaţia aceasta, nu vrea
să înţeleagă faptul că mintea
copilului nu poate însuşi deocamdată noţiunile pe care ea le "manevrează" facil. La fel, un
profesor se înfurie, atunci când
elevii săi însuşesc mai greu ceea
ce este evident pentru el. Aceste
reacţii sunt de sorginte egocentristă.
Tipul
de persoană infantilă
percepe abuzul îndurat
drept pedeapsă pentru vreun
păcat personal. Din nefericire,
multe victime ale violenței îşi manifestă
egocentrismul printr-un
fals sentiment de vinovăţie. Chiar şi
atunci cand este evident că vina pentru crima
comisă aparţine în întregime
abuzatorului, victimele cu trăsături
infantile simt totuşi o
vină falsă pentru
cele întâmplate.
Un
alt motiv ce
ţine de imaturitate
este şi
acela când victima preferă să creadă că este vinovată
pentru abuzul
suferit, decât
să admită că
a fost umilită,
dezonorată,
bătută,
"murdărită”
etc. Ea acceptă mai curând o vină
inexistentă, decât faptul că
a fost înjosită.
-
De ce se întâmplă acest lucru?
-
Pentru că sentimentul de vinovăţie
nu este la fel de dureros precum
sentimentul de înjosire. Persoana egocentrică admite mai uşor că ea însăşi a fost cauza evenimentului teribil, decât faptul că
a fost umilită fără
să ştie motivul real al umilinţei. De exemplu, vine acasă
cu un ochi vânăt, iar cei din
familie o întreabă: "Cine te-a bătut?" Și
persoana răspunde:
"Nimeni. Am căzut".
Astfel, își asumă responsabilitatea și vina în întregime, numai
ca să nu recunoască faptul că a fost lovită.
Vina
resimţită nu răneşte la fel de mult precum
umilinţa. Învinovăţirea
de sine constantă şi nevrotică este o dovadă a imaturităţii omului, o caracteristică infantilă. Aceste
persoane arată şi se comportă de parcă
ar fi subjugate de un continuu complex de culpabilitate. Atât
fizionomia, cât şi mersul lor reflectă imaginea unor copii răniţi,
vinovaţi, care îşi aşteaptă din clipă în clipă pedeapsa.
Când văd persoane copleşite de sentimentul de vinovăţie,
îmi
imaginez
instantaneu un
tată agresiv
sau o mamă
severă,
care îşi
pedepsesc deseori
odrasla,
fie o educatoare
sau profesoară
foarte stricte,
care îl acuză mereu pe bietul copil când îşi
pătează
hainele, lasă
urme de
noroi pe podea,
sparge
vreo vază sau
face
alte trăsnăi.
Persoana
adultă va purta mereu stigmatul de copil pedepsit, în special
femeile ale
căror mimică sau gesturi vor trăda umilinţele trecute.
Fizicul,
aspectul victimelor vor atrage persoane care
au un
complex la
fel de dezvoltat
cu al
lor, doar
că în direcţie opusă - predispusă spre sadism...
-
Prin
urmare, sentimentul de vinovăție resimţit
de aceşti oameni este
fals?
-
Bineînţeles că este fals, şi aceasta numai dacă facem
referire la persoana care a suferit
un prejudiciu, fără să fie vinovată.
Dar dacă omul a
provocat în mod intenţionat evenimentul:
fie că s-a certat cu cineva, s-a
încins o bătaie între ei, a fost lovit, atunci
el nu mai este o
victimă, ci un participant, iar în
cazul dat el este, într-adevăr,
vinovat.
-
Cum
poate
fi depăşit sentimentul falsei vinovăţii?
-
Nu există
altă cale decât să te
maturizezi, să
te vindeci de infantilism. La
maturitate ajunge
persoana care
devine responsabilă pentru viaţa sa.
Omul care se
învinovăţeşte pe
sine fără să
fie vinovat,
îşi asumă
responsabilitatea altcuiva,
sporindu-şi, în imaginaţia sa bolnavă, sentimentul
propriei valori. Făcând
uz de sentimentul de vinovăţie, ca pe o
confirmare a cauzalităţii
sale, el îşi asumă
responsabilitatea pentru
tot răul suferit pe nedrept.
Aceasta însă, este
o vină
irațională, un
sentiment infantil, o
distorsionare a
realităţii!
Victima interpretează
greşit realitatea, conferindu-i
o alură romantică
sau mistică.
Ea nu observă realitatea, nu o
recunoaște și nici
nu-şi doreşte să
o facă. Prin
urmare, maturitatea înseamnă acceptarea
realităţii
și ancorarea
persoanei în aceasta. Să fim
realiști și să ne
asumăm responsabilitatea
corespunzătoare faptelor proprii.
-
Să înţelegem că victima
ar trebui
să-și asume responsabilitatea doar
pentru
viața sa,
iar responsabilitatea pentru abuzul suferit
să
o cedeze abuzatorului?
-
Nu, pentru că tot ce rezultă din acel eveniment nu aparţine abuzatorului.
- Ce aparține victimei, deci?
-
În
primul rând, urmările
traumei
suferite şi reacţia
sa
la acestea. Persoana
matură
are şansa să se trateze, să-şi trăiască şi să-şi consume
trauma până la capăt.
Ea
înțelege
faptul că timpul o
va ajuta
să
se vindece emoţional. Ea va avea grijă de sine, de odihna, de
puterile şi de recuperarea sa. De asemenea, este opţiunea ei să se
roage lui Dumnezeu, să meargă la biserică, la
un psiholog, pentru a reuşi
să iasă
din criză.
Şi
toate astea sunt numai responsabilitatea
victimei.
Un
alt aspect ce ţine de
responsabilitatea
victimei vizează
prudența
și sobrietatea
sa,
pentru a evita atacul sau abuzurile din partea agresorilor. Dacă
femeile slabe şi fără
apărare se
plimbă neînsoţite noaptea târziu pe
străzi întunecoase, fără
să bănuiască vreun pericol, atunci sunt responsabile
pentru imprudenţa lor.
-
Totuşi, dacă interpretăm violența
suferită
ca
pe
o
pedeapsă pentru eroare, atunci
această pedeapsă este una foarte crudă.
-
De acord. Victimele sunt responsabile totuşi
pentru faptul că, într-un fel sau altul,
nu sunt precaute. De exemplu, o persoană merge
de-a lungul unei căi ferate, iar
trenul poate să o tamponeze din clipă în clipă. Este persoana
responsabilă de fapta sa? Este. Dacă a
fost lovită de tren, în timp ce se deplasa neregulamentar, cred că
este o pedeapsă foarte grea pentru iresponsabilitatea sa. Deşi era
conştientă că nu are dreptul să meargă pe acolo, totuşi a
făcut-o.
Când
o persoană beată urcă la volanul
maşinii şi conduce cu viteză, accidentează pe
cineva sau ea însăşi moare, nu este aceasta, oare, o pedeapsă cruntă pentru iresponsabilitatea sa?
La
fel se întâmplă şi cu victima care se
plimbă pe străzile pustii ale celui mai întunecat şi periculos
cartier al oraşului - cum a făcut de a
ajuns acolo?
-
Probabil, în asemenea condiţii, putem admite prezenţa factorului de destin sau de pronie
Dumnezeiască,
pentru că viața nu este
o absurdă maşină de tocat...
-
Sunt de acord. Cu toate acestea,
victima are partea sa de responsabilitate pentru necazul suferit. Suntem conştienţi de faptul că
nu trebuie să atingem firele de mare tensiune expuse, că destui hoţi,
violatori, criminali se plimbă liber prin
lume şi îi putem întâlni accidental...
În
situaţia respectivă, nu punem accentul pe vinovăția victimei, ci pe gradul său de responsabilitate. Victima
nu trebuie să se simtă vinovată pentru
ceea ce a suferit, doar să cugete în ce măsură putea fi mai precaută.
Când
o persoană întreabă: "De ce mi
s-a întâmplat aceasta?", - nu va afla răspunsul niciodată. În cazul
în care a mers de bunăvoie pe strazi
întunecate, pentru a-şi
scurta calea spre casă, deşi putea să aleagă zonele iluminate ale orașului
pentru siguranţa sa, atunci descoperim o parte a răspunsului. Ea a
ales să traverseze grăbită calea ferată când trenul se apropia
vertiginos, să treacă rapid pe roşu prin faţa maşinilor în
viteză... A fost opţiunea persoanei,
și nu altfel. Care a fost partea sa de
responsabilitate şi care era voia lui Dumnezeu în aceasta – nu putem noi să cunoaştem, cert este că a fost.
În tot cazul, victima nu este o sentinţă, ci
o nouă stare sau condiţie în care a ajuns
omul.
Sursa: © Vetkaivi.ru
Folositor. Multumim pentru traducere! Sa ne ajute bunul Dumnezeu sa luam aminte la ce spune parintele psiholog acolo...
RăspundețiȘtergereSa dea Dumnezeu! Si eu iti multumesc, Irina!
ȘtergereMultumesc Maria, pentru postare, mi/a placut si l/am recitit ca sa invat, si mai les sa scap de acel sentiment de vinovatie, si sa/mi declar nemultumirile, sa nu mai fug. Doamne ajuta sa traisc pocainta asa cum zice a si maica.
Ștergerete imbratisez.
Doamne ajută! Mă bucur că ne poate fi de folos. Recunosc că mai recitesc și eu, pentru că uitarea face ravagii, astfel încât am nevoie de "reîmprospătarea" memoriei uneori :)
Ștergere